Onze roerige reis naar Rome

Een afgeronde studie Bedrijfseconomie en dan jaren later kinderen begeleiden zodat ze op school beter kunnen meekomen en sterker in hun schoenen staan… Geen logisch pad zou je zo denken. Voor mij werd dit echter een heel logisch pad na de ervaring met onze kinderen.

2011. We zijn bijna een jaar terug in Nederland en de problemen op school beginnen. Onze oudste zoon loopt een beetje uit de pas. Vele wegen leiden naar Rome, wordt altijd gezegd. Echter is passend onderwijs nog niet ingevoerd en school weet niet precies wat te doen. Wij weten op dat moment nog niet waar Rome ligt, school ook niet. De geleerden vertellen ons na onderzoek dat Rome in Duitsland ligt. Tja…, om dan de juiste weg naar Rome te vinden, wordt lastig en ‘leiden’ verandert in ‘lijden’. Want de leerkrachten volgen het advies van de geleerden en de helpende maatregelen die de daaropvolgende jaren voor onze zoon op school worden genomen, blijken allesbehalve helpend te zijn.

Onze zoon voelt zich niet gehoord en gezien. Dit is voor mij aanleiding om me te verdiepen in hoe ik hem en ook onze middelste zoon kan ondersteunen.

Door lezingen bij te wonen, vele boeken te lezen, workshops, cursussen en opleidingen te volgen leer ik veel over leren leren, beelddenken, faalangst, dyslexie, begaafdheid en mindset. Met al mijn vergaarde kennis en een verlangen naar nog meer zingeving in mijn leven, ontstaat de wens om meer kinderen met leeruitdagingen te helpen. Een droom die ik in 2019 werkelijkheid maak met de oprichting van mijn eigen bedrijf Bewust Bekwaam.

Behalve begeleiding bij begrijpend lezen, rekenen, spelling, plannen en leren leren, besteed ik juist ook aandacht voor mindset en een kind weer in balans brengen. Balans tussen lichaam en brein. Veel kinderen verbruiken namelijk veel energie aan hun gedrag en het onbewust corrigeren van hun manier van bewegen. Met behulp van de in Amerika ontwikkelde lichaamsgerichte therapie (Masgutova Neurosensomotorische Reflexintegratie/ MNRI) maak ik gebruik van het vermogen van de zintuigen voor het overbrengen van de juiste informatie naar de hersenen. Ook Door het regelmatig herhalen van eenvoudige oefeningen komen kinderen zo letterlijk sterker in hun schoenen te staan.

Mijn missie is kinderen en jongeren met leerproblemen helpen om ze bewust bekwaam te maken in hun ontwikkelingsgebied waardoor ze hun leerproblemen de baas worden, groeien in hun ontwikkeling en met meer zelfvertrouwen zelfstandiger verder kunnen. Iedere keer dat voor een ouder of kind kwartjes op de plek vallen en soms zelfs emotioneel worden als ze zien en begrijpen waardoor het komt dat het kind het moeilijk heeft op school en ik hen kan helpen, is een stap dichterbij het bereiken van mijn missie.

Weet jij wel waar Rome ligt? Of leidt jullie weg misschien niet naar Rome, maar juist naar Kopenhagen, naar Delft of een plaats die je nog niet kent? Ik wens voor iedere ouder en kind dat de juiste plaats gevonden wordt en dat jullie hierbij de juiste hulp weten te vinden om de weg ernaar toe met niet al te veel hobbels te kunnen nemen.

Reacties